top of page

Tuntiesittely: Ilmajooga

Kuunvalon ilmajooga tarjoaa uusia näkökulmia paitsi joogaharjoitukseen, myös ihanaan itseesi.

 

Mitä?

Ilmajooga on joogaharjoitus, jossa käytetään apuna katosta riippuvaa silkkiliinaa. Liina, eli hammock tai kangas, tarjoaa ihania uusia ulottuvuuksia, helpotusta tai haastetta sekä niin mukavan pesän, johon käpertyä hetkeksi arjelta piiloon.


Osa harjoituksesta tehdään perinteisesti lattialla, osa osittain tai kokonaan kankaassa leijuen. Harjoitus etenee pääsääntöisesti kuten lattialla tehtävät joogaharjoituksetkin ja päättyy loppurentoutukseen, jossa voit halutessasi makoilla kokonaan kankaan sisällä.


Kankaan korkeus riippuu harjoituksesta, mutta yleensä kankaan alareuna on lantion korkeudella. Ilmajooga Yin -tunneillamme kangas on matalalla, melkein lattiatasossa.


Miksi?

Ilmajooga kehittää tehokkaasti keskivartalon lihaksia ja kehonhallintaa sekä parantaa liikkuvuutta. Ilmajooga venyttää ja avaa erityisesti selän, hartiaseudun sekä rintarangan jäykkyyksiä. Lisäksi kangas toimii myös hierojana; kankaan paine eri kehonosissa toimii kuin hieronta. Monet ilmajooga-asennot ja liikkeet on suunniteltu myös avaamaan ja helpottamaan hengitystä.


  • Tunnit parantavat erityisesti ryhtiä ja vahvistavat keskivartaloa sekä tasapainoa.

  • Lisää tilaa ja liikkuvuutta selkärankaan ja rintakehään.

  • Kankaan tarjoama tuki ja painovoima mahdollistavat syvempiä venytyksiä.

  • Kankaan paine sekä erilaiset asanat stimuloivat kehon nestekiertoa.

  • Ilmajoogakangas tuo upeaa uutta ulottuvuutta joogan asanaharjoitukseen! Kankaan kannattelemana tasapainoharjoitukset ja inversiot ovat helpompia - ja toisaalta taas kangas voi tuoda toivottua lisähaastetta mattoharjoitukseen.


Kenelle?

Kankaan kanssa harjoittelu sopii lähtökohtaisesti kaikille, sillä harjoitusta on helppo modifioida. Kangas kannattelee varmasti 100 kg:n painoa.


Ilmajoogatunnit sopivat myös ensikertalaisille! Ensimmäiseksi tunniksi suosittelemme Lempeää ilmajoogaa, Ilmajooga (perustaso) tai Ilmajooga Yin -tunteja. Dynaaminen ilmajooga sisältää voimakkaampia asanoita, joita varten voi olla hyvä hankkia hieman tuntumaa kankaan kanssa joogaamisesta.


Jos sinulla on jokin perussairaus tai tuki- ja liikuntaelinvaiva, joka sinua mietityttää tai olet raskaana, ota ennen tunnille saapumista yhteyttä: namaste@joogashalakuunvalo.fi / 04578758394, jotta voimme keskustella tilanteestasi.


Mitä muuta?

Ylösalaisin roikkuminen on mainittu joissakin perinteisissä joogateksteissä. Ilmajoogalla ei ole kuitenkaan yhtä tiettyä perustajaa, mutta taustavaikuttimena voidaan nähdä B.K.S. Iyengarin ajatus jooga-asanoiden auttamisesta erilaisilla välineillä.


Ilmajoogan taustalla on monia erilaisia tekniikoita, kuten joogaa, pilatesta, ilma-akrobatiaa, fysioterapiaa ja tanssia. Kuten lattialla tehtävän joogan, niin myös ilmajoogan sateenvarjon alle mahtuu paljon erilaisia tapoja harjoittaa. Tuntien sisältö vaihteleekin ohjaajasta riippuen. Tavoitteet ovat kuitenkin yleensä samat: kehonhallinnan parantaminen, kehon voiman ja liikkuvuuden kehittäminen sekä henkisen hyvinvoinnin lisääminen.

 

55 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page