top of page

Ei enää mitään lisää - vähentämisen taide

Tuntuuko, että on vaan liikaa kaikkea? Vähentämällä voit saada enemmän.

 

On niin paljon kaikkea. Töitä, opintoja, tapaamisia, kaupassakäyntejä, harrastuksia, kotitöitä, matkustusta, ruuanlaittoa... Olisi silti ihanaa ehtiä käymään mummon luona tai joogata enemmän. Olisi ihanaa nähdä ystäviä tai syödä itse tehtyä ruokaa. Miksi se on niin vaikeaa?


Niin täyttä elämää, ettei ehdi elää.

Historia sen paljastaa

Meihin on syväkoodattu halu kerätä, varastoida ja hankkia lisää. Toisin kuin esi-isillämme, se ei koske enää pelkkää luonnosta hankittua ravintoa, vaan ulottuu koko elämään. Lisää herkkuja, vaatteita, tavaroita, uutisia, harrastuksia, kokemuksia, ihmissuhteita tai vaikka valokuvia.


Kaikki, mitä keräämme itsellemme, vaatii meiltä jotain. Rahaa, luonnonvaroja, vaivaa, energiaa, aikaa... Se pätee niin materiaan kuin muuhunkin, kuten ihmissuhteisiin tai kokemuksiin.


Keskity siihen, mikä on tärkeää

Meille on tuputettu erilaisia käsityksiä siitä, mikä elämässä on tärkeää tai tavoittelemisen arvoista, vapautta. Ne käsitykset tulevat pitkälti viihdemediasta. Sitäkö on vapaus, antaa muiden päättää, miten sinä elät elämääsi?


Ei ole vain yhtä tapaa elää merkityksellistä elämää. Tehtävämme täällä on löytää oma tapamme. Sitä kutsutaan joogaperinteessä dharmaksi.


Joogassa tie vapauteen käy vähentämisen kautta. Opettele jättämään pois ylimääräinen. Palkinnoksi saat enemmän aikaa, enemmän merkitystä ja todellisen vapauden.

Varmista, ettei ainakaan joogaharjoituksesi tuo sinulle yhtään lisää kuormaa, vaan ennemminkin opettaa karsimaan pois ylimääräisen.

Harjoittele vähentämistä joogatunnilla:

  • Valitse vaatteet, jotka eivät tarvitse huomiotasi tunnin aikana. Sopivat joogavaatteet eivät purista tai kiristä, eikä niitä tarvitse asetella, kiskoa, pukea tai riisua kesken harjoituksen.

  • Huolehdi hiukset huomaamattomiksi. Hyviä kampauksia ovat esimerkiksi napakahko nuttura päälaella tai letti niskassa. Takaraivolle aseteltu ponnari tai nuttura saattavat häiritä selinmakuulla ja erilaiset hiusklipsut voivat painaa. Jätä ne pois.

  • Vähennä välineitä. Jos tunnilla ei erityisesti tarvita jotain tiettyä apuvälinettä, älä suotta keskeytä harjoitustasi välineen virittelyyn. Esimerkiksi viltit ovat usein suosittuja loppurentoutuksen lämmittäjinä, mutta sopivilla vaatteilla voit jättää senkin pois.

  • Pidä silmiä kiinni aina, kun mahdollista. Vähemmän aistiärsykkeitä, enemmän tilaa rentoutua.

  • Rentouta ajatukset. Joogatunnin aikana ei tarvitse pohtia, arvioida tai analysoida mitään. Anna tietoisen mielen olla rauhassa, kuin lomalla.

  • Rentoudu. Joogan on tarkoitus auttaa sinua luopumaan ylimääräisestä, ei kuormittaa sinua lisää.

Kun sinulla on joogaharjoituksen aikana vähemmän asioita viemässä huomiotasi, sinun on helpompi keskittyä olennaiseen. Vähitellen huomaat voivasi jättää ylimääräisen myös maton ulkopuolella.
 

Kirjoittaja Merianna Rossi opettaa shaktajoogaa Kuunvalossa.



62 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page